Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie?

Jesteś osobą poszkodowaną. Ulegasz wypadkowi, doznajesz uszczerbku na zdrowiu, Twoje mienie zostaje zniszczone. Po pierwszym szoku i dezorganizacji życia codziennego zastanawiasz się, czy możesz starać się o pieniądze, które zrekompensują Ci doznane straty. Składasz wniosek o odszkodowanie, otrzymujesz decyzję i po zapoznaniu się z nią myślisz: „Ile? Dlaczego tak mało?”. Dowiedz się, co możesz zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie.

Czy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie?

Zacznijmy od tego, że ubezpieczyciele stosują wiele różnych sposobów, żeby zaniżyć odszkodowanie i wypłacić Ci jak najmniej pieniędzy. Za niskie kwoty ustalanych świadczeń to problem, który zgłasza wiele osób poszkodowanych. Część pokrzywdzonych nawet nie walczy o swoje prawa, tylko przyjmuje sumy, które proponują towarzystwa ubezpieczeniowe. Nie wiedzą, że mogą otrzymać więcej, nawet jeśli ubezpieczyciel początkowo twierdzi inaczej.

W pierwszej decyzji ubezpieczyciel na ogół podaje zaniżone odszkodowanie o co najmniej kilkadziesiąt procent. Jego rozstrzygnięcie nie jest jednak ostateczne i nie zamyka drogi do otrzymania większych pieniędzy, które Ci przysługują. Jako osoba poszkodowana masz możliwość dalej walczyć o swoje prawa, by otrzymać satysfakcjonujące Cię świadczenie. 

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie?

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela i uważasz, że suma, którą Ci zaproponował, jest za niska, masz prawo złożyć reklamację od jego decyzji. Możesz to zrobić:

  • pisemnie,
  • elektronicznie (przy wykorzystaniu poczty e-mail),
  • ustnie (za pośrednictwem rozmowy telefonicznej lub do protokołu w trakcie wizyty w placówce ubezpieczyciela).

Na złożenie reklamacji masz sporo czasu, ale z różnych powodów lepiej nie zostawiać tego na ostatnią chwilę. Roszczenie przedawnia się po 3 latach, ale jeśli do zdarzenia doszło na skutek przestępstwa, to czas ten wydłuża się do 20 lat, o czym więcej przeczytasz w artykule o przedawnieniu roszczeń.

Ubezpieczyciel ma 30 dni na rozpatrzenie Twojej reklamacji, licząc od daty jej otrzymania. W wyjątkowych przypadkach, jeśli sprawa jest skomplikowana i wymaga na przykład dodatkowych wyjaśnień, odpowiedź na reklamację otrzymasz do 60 dni.

Kobieta siedzi przy otwartym laptopie przy biurku, robi obliczenia na kalkulatorze i zastanawia się, co zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie.

Zaniżone odszkodowanie a składanie reklamacji

Do złożenia reklamacji należy dobrze się przygotować i zadbać o zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji. Musisz wykazać, że kwota odszkodowania jest zaniżona i udowodnić, że należą Ci się większe pieniądze.

Jeśli szkoda dotyczy osoby (np. złamanie czy inne uszkodzenie ciała), dobrze jest zgromadzić:

  • opinię niezależnego lekarza,
  • dodatkową dokumentację medyczną,
  • oświadczenie osoby, która się Tobą opiekowała, w którym opisze ona zakres pomocy i to, jak funkcjonowałeś po wypadku.

W przypadku szkód majątkowych (np. uszkodzenie pojazdu, zalanie mieszkania) warto uzyskać m.in.:

  • opinię niezależnego rzeczoznawcy, który wyceni wartość rzeczy lub koszt jej naprawy,
  • wykaz cen części i wyposażenia potrzebnych do wyremontowania mieszkania czy naprawy samochodu,
  • aktualny cennik pracy specjalisty potrzebnego do naprawienia danej szkody.

Nie zgadzaj się na zaniżone odszkodowanie

Pamiętaj! Nie musisz zgadzać się na zaniżone przez ubezpieczyciela odszkodowanie. Możesz walczyć o swoje prawa i sporo na tym zyskać. Towarzystwa ubezpieczeniowe często wykorzystują brak wiedzy poszkodowanych, przygotowując wyceny, które mijają się z rzeczywistością, proponując za niskie świadczenia. Sprawę warto więc skonsultować z prawnikiem, który specjalizuje się w odszkodowaniach.

Wyspecjalizowany prawnik zna nie tylko przepisy prawa, ale także polskie orzecznictwo w zakresie odszkodowań, dlatego wie, jak poprowadzić sprawę, żeby jego klient otrzymał tak dużo pieniędzy, jak to jest możliwe. Przede wszystkim sprawdzi, czy Twoje oczekiwania finansowe nie są zaniżone (lub zawyżone) i jaką kwotę możesz realnie uzyskać. Pomoże również w ewentualnym postępowaniu przed sądem. Kiedy postępowanie likwidacyjne prowadzone przez ubezpieczyciela nie kończy się wynikiem, który zadowala poszkodowanego, warto nie bać się sądu i złożyć pozew, by zawalczyć o swoje prawa.

Jeśli Twój ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie lub zastanawiasz się, czy możesz otrzymać wyższe świadczenie, skontaktuj się z nami. Chętnie przeanalizujemy Twoją sprawę i podpowiemy, co możemy dalej zrobić, by pieniądze od ubezpieczyciela były dla Ciebie satysfakcjonującą rekompensatą za poniesione szkody.